Friday, September 26, 2008

MAJLIS KHATAM AL QURAN

Setiap tahun Surau As Salam Taman Panchor Jaya mengadakan majlis membaca Al Quran sepanjang bulan Ramadan yang mulia. Majlis ini merupakan program tetap yang dianjurkan oleh AJK Pengurusan Surau.


Sambutan pada tahun ini amat menggalakan dimana sebanyak lebih 40 peserta telah mengambil bahagian. Selalunya para peserta akan memulakan bacaan mereka sebaik selesai mengerjakan sembahyang sunat tarawih.

Program membaca Al Quran ini diakhiri dengan majlis khatam pada penghujung bulan Ramadan dan selalunya AJK Pengurusan akan memilih malam 27 Ramadan untuk mengadakan upacara khatam ini.

Semalam 26 Ramadan, pihak AJK Surau As Salam telah mengadakan Majlis Khatam serentak dengan Majlis Berbuka Puasa, Penyampaian Bantuan kepada anak-anak yatim dan diakhiri dengan majlis Qiamullai pada awal paginya.

Majlis pada kali ini nampaknya lebih meriah dengan kehadiran tetamu khas iaitu YB Tuan Mustapha Salim Ahli Dewan Undangan Kawasan Lenggeng. YB juga turut menyumbangkan bantuan kepada pihak surau sebanyak RM1000.00. Terima kasih YB.

Untuk sekadar rekod, jamuan berbuka puasa pada kali ini telah ditanggung sepenuhnya oleh Saudara Putra seorang usahawan yang tinggal di Taman ini. Terima kasih Putra.

Majlis bermula sejak pukul 5.30 petang dengan anak-anak memperdengarkan bacaan masing-masing sambil diawasi oleh Ustaz Omar dan Ustaz Mohd Fadzli.





YB Tuan Mustapha Salim tiba pada jam 6.30 petang dan beliau telah turut sama di dalam majlis tersebut


Pada majlis ini sekali lagi AJK Surau memperlihatkan komitmen yang tinggi dalam mempastikan program berjalan lancar. Pengerusi Surau Tuan Hj Abdullah, telah berada di perkarangan surau seawal jam 5 petang untuk mempastikan majlis berjalan seperti yang dirancangkan.

Kegigihan setiausaha saudara Khalid dibantu oleh ramai AJK seperti Al Jaffri, Zul, tuan Hj Amin, khairuddin, Pak Ya dan ramai lagi menyakinkan kita bahawa setiap program akan dapat dilaksanakan dengan jayanya. Tidak ketinggalan dalam memberikan bantuan tenaga ialah para kaum ibu yang datang begitu ramai kali ini.



Untuk penduduk taman, dipaparkan gambar-gambar yang sempat dirakamkan sempena majlis tersebut. Harap maaf kerana terdapat gambar2 yang tidak begitu jelas:


"Apo kojo ea acik Khalid ni???







Alamak...rokok tertinggal..






Menunggu Azan berkumandang












Kanak-kanak paling seronok






Mano bilal ni, tolupo ko dio nak azan..



Tadi nikmat berbuka, kini nikmat kedua, menyedut "Aku biar nasi lambat,asalkan ada asap ni..."








"Terima kasih kerana sudi datang. Untuk meneruskan majlis saya mempersilakan Tuan Pengerusi Surau As Salam untuk menyampaikan ucapannya. Dipersilakan.."



Terima kasih para dermawan, terima kasih YB kerana bantuan RM1000.00, terima kasih Tuan Hj Amraan kerana memberi towel, terima kasih semua...


Assalamualaikum..saya ingin mengambil kesempatan ini untuk menerangkan sedikit mengenai.......saya bukan meminta simpati sesiapa....Tahniah saya ucapkan kepada Surau As Salam atas penganjuran program ini...













SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI WARGA TAMAN, MARI KITA SALING MEMAAFI ANTARA SATU SAMA LAIN.

No comments: